3 серьезных заблуждения авторов петиции против установки памятника княгине Ольге в Витебске

Будем объективны. Комментарий историка

Неделю назад появилось коллективное обращение по поводу памятника киевской княгине Ольге в Витебске. За это время петицию подписали почти 170 человек.

Напомним, что проект памятника не утвержден. Что известно точно: осенью был объявлен тендер на благоустройство территории улицы Ленина, где планируется установить монумент. 

памятник Ольге, альтернативный проект, слепов

На этом месте планируется установить памятник Ольге. Фото Саши Май

Еще хотелось бы отметить, что в свое время мы проводили на сайте опрос, кому необходимо установить памятник в Витебске. И абсолютное большинство читателей (39%, 92 голоса) высказались именно за монумент легендарной основательнице города. Более подробно о результатах опроса можно узнать здесь.

Если же обратиться к тексту петиции, то сразу бросается в глаза большое количество исторических аргументов, которые вызывают определенные вопросы.

Чтобы разобраться, насколько все-таки точна приведенная в петиции информация, мы обратились к заведующему кафедрой истории Беларуси ВГУ имени П.М. Машерова, кандидату исторических наук, доценту Анатолию Николаевичу Дулову.

Анатолий Дулов. Фото Саши Май

Анатолий Николаевич считает, что каждый человек имеет безусловное право на собственное суждение. Но важно, чтобы мнение, высказанное в публичном пространстве, было корректным и обоснованным, не претендовало на истину в последней инстанции. И тем более, на выражение позиции всех граждан. Чего, как полагает историк, нельзя сказать про текст петиции.

Падзяляю клопат шаноўнага(-ых?) аўтара(-ў?) пра зялёную зону і гістарычны цэнтр горада, расходаванне бюджэтных сродкаў. Вельмі засмучаюць абранае для помніка месца і мяркуемы праект, пра што ўжо даводзілася казаць тут.

Але з катэгарычным адмаўленнем самой ідэі ўстаноўкі помніка легендарнай заснавальніцы Віцебска кіеўскай княгіне Вользе, як і з аргументамі аўтара петыцыі, я як гісторык і карэнны віцяблянін пагадзіцца не магу.

Вот комментарии Анатолия Николаевича по «исторической» части текста:

«Галоўным аргументам з’яўляецца тое, што кіеўская княгіня Вольга не засноўвала Віцебск» (второй аргумент петиции)

Историк считает, что здесь присутствует желание ввести читателя в заблуждение:

Навідавоку падмена тэзіса. Помнік жа мяркуюць ставіць легендзе. Акрамя таго шаноўны аўтар праявіў элементарную няздольнасць зразумець сэнс артыкула, апублікаванага “Витебским курьером” 23 чэрвеня 2016 года.  Таму параю яму перачытаць гэты тэкст.

А таксама запрашаю далучыцца да суполкі бясплатных курсаў па гісторыі Віцебска, дзе можна паглядзець відэа з тлумачэннямі магчымай сувязі княгіні Вольгі з Віцебскам.

На фоне слоўнай эквілібрыстыкі кідаецца ў вочы поўная адсутнасць логікі. Напрыклад, неабазнанаму чытачу цяжка будзе здагадацца, ці тое легенда пра заснаванне Віцебска княгіняй Вольгай утрымлівалася ў «Віцебскім летапісе Панцырнага і Аверкі», ці тое была «…прыдуманая савецкім прапагандыстам Міхаілам Рыўкіным у 1974 годзе ў Маскве…» і «з’яўляецца нічым іншым, як міфам з кепска распрацаваным абгрунтаваннем».

Прыкрым і агідным падаецца тон, у якім згаданы пакойны педагог і краязнавец Міхаіл Сцяпанавіч Рыўкін, што нямала зрабіў для свайго роднага горада. Але ж няхай здзеклівыя выпады на адрас чалавека, які ўжо ў лепшым свеце, застануцца на сумленні аўтара.

 «Гістарычная постаць кіеўскай княгіні Вольгі як такая досыць супярэчлівая» (третий аргумент петиции)

Анатолий Николаевич справедливо полагает, что следует отличать произведение устного народного творчества от исторических фактов:

У дадзеным выпадку крытычна настроены аўтар праявіў вартую здзіўлення наіўнасць. Фальклорны твор, які трапіў на старонкі «Повести временных лет», – паданне пра помсту княгіні Вольгі драўлянам за забойства яе мужа князя Ігара – складальнік петыцыі прыняў за дакладную і аб’ектыўную гістарычную інфармацыю. Паданне, відавочна, адлюстроўвае рэальныя падзеі, але вельмі ўжо спецыфічным чынам.

 «Постаць княгіні Вольгі, кананізаванай Рускай праваслаўнай царквой, чужая для беларусаў» (четвертый аргумент петиции)

Здесь Анатолий Дулов обращает внимание на то, что утверждение автора не соответствует действительности. Историк отмечает, что текст этого пункта удивляет выразительным стремлением к манипуляции сознанием читателей с помощью конфесионного вопроса, а также лжеисторией.

Княгиня Ольга. Источник: liveinternet.ru

Каментаваць гістарычныя памылкі я не буду, бо людзі, якія навучаліся ў сярэдняй школе, самі іх заўважаць. Як і адстунасць логікі, зноў-такі.

Спынюся толькі на адным аспекце. Аўтар бярэ на сябе смеласць сцвярджаць ад імя ўсяго народа, што Вольга беларусам чужая. Напэўна, ён будзе вельмі расчараваны, але нашыя продкі лічылі інакш.

Княгіня Вольга стала шанавацца царквою і хрысціянамі на Русі як святая вельмі рана, хутчэй за ўсё, ужо ў Х стагоддзі. Прынамсі, мы маем шэраг крыніц ХІ–ХІІ стагоддзяў, дзе гэта адлюстравана.

Сярод іх, напрыклад, твор святога Кірыла Тураўскага «Успение преподобныа княгини Ольги, бабы Владимеря. Канон и стихиры. Творение Кирила мниха». З тэкстам можна азнаёміцца тут

Аповед пра княгіню, узнікненне якога даследчыкі адносяць да трэцяй чвэрці XII стагоддзя і звязваюць з епіскапствам у Тураве святога Кірыла, дайшоў да нас і ў спісе Пролага (каляндарнага жыційна-павучальнага зборніка) першай чвэрці XVI ст. з Супрасльскага манастыра.

Такім чынам, княгіня Вольга шанавалася на беларускіх землях і ў XII, і ў XVI, і ў наступныя стагоддзі. Аўтар петыцыі згадаў пра распаўсюджанасць уніяцтва на Беларусі. Дык вось стваральнікі Віцебскага летапісу акурат былі ўніятамі. Але з вялікай павагай ставіліся да легендарнай заснавальніцы горада. Як, урэшце, і каталік Казімір Аляксандр Пацей, войт і ваявода віцебскі, які яшчэ на пачатку XVIII стагоддзя ва ўніверсале брацтву Дабравешчанскай царквы згадаў пра яе заснаванне «слаўнай фундатаркай княгіняй Вольгай».

Карыстаючыся лексікай шаноўнага аўтара, можна сцвярджаць, што ў многіх выпадках яго аргументы «супярэчаць нават здароваму сэнсу».

витебск, княгиня, ольга

Деревянная скульптура Ольге в Задвиньи. Фото Саши  Май

Хотелось бы подчеркнуть, что мы не выступаем против петиции, которая, безусловно, имеет право на существование, а занимаем нейтральную позицию и, в первую очередь, стараемся придерживаться исторической объективности.

4 авторитетных мнения по поводу памятника княгине Ольге в Витебске можно посмотреть здесь. А узнать, что по этому поводу думают опытные экскурсоводы, можно здесь.


16 комментариев

  1. хіхіхіі,
    Вот списки святых XI века. Чот никаких Ольг ТУТ не было https://uploads.disquscdn.com/images/78ec51e49a72af9438c63ba7d70534e5449b45c1a952d2b80e5c68bc99408198.jpg

    Даже строители Полоцкой Софии (Брячеслав и Всеслав) НЕ были причислены к лику святых (язычники патамушта — один «рожден волхованием», другой колдун-волколак.

    Это в Киево-Новгородских земля «святые» пачками родились)))

    • Логіка твае, Крыстабаль/Сяржук С., уражвае! Дай табе волю, ты б і Косінца з Нікалайкіным зрабіў сьвятымі за аднаўленьне віцебскіх храмаў на бюджэтныя сродкі!

      І яшчэ… Перад тым, як згадаць князёў, зазірні ў кніжку, каб ведаць як імя правільна пішацца ды не прыпісваць дваім тое, што пра аднаго вядома!

    • Надеешься, что на твою мову и мимикрию под свядомого белорусы поведутся? Нам наплевать, что там на вашем российском факультете имени российского НКВДешника Машерова делается, это неинтересно и скучно. Здравомыслящий человек не будет эти байки воспринимать вьсерьез.
      РусскІй мІрЪ у вас в головах был есть и будет.

    • Сяржук С. — это кто? А за бюджетные деньги я бы нанял бульдозер и снес к херам все золотые цыбулины — эти нарывы на теле моей страны.
      http://history-belarus.by/pages/terms/expansion_RPC.php

      Остальной ваш бредос даже не формулируется в вопрос, не то, что в ответ.

    • Да, Кристобаль… Источник инфы явно авторитетнейший…))) Вы б еще воспоминания очевидцев в доказательство привели!!!)))))

  2. Вот ничего не имею против легенды и памятника. Но адекватных разуму.
    Если Ольга — тогда и день города отсчитывать от 947 (или слабо признать ошибочным принятое решение 974?) или перенести дату смерти Ольги на 979 (А что? Это ведь тоже могла бы быть легенда). Где-то должна быть найдена хоть какая-нибудь логика.
    Если она и основала город — то вряд ли на площади Свободы. Скорее на Успенке, у ее подножия.
    А вообще складывается убеждение, что из создавшейся наиглупейшей ситуации ищется хоть какой-нибудь выход в угоду былым и новым чиновникам, еще более запутываясь в белиберде.
    Впрочем, как и все в моем родном городе.
    Кстати. А не установить ли памятник витебской бестолковщине?
    Весьма разнообразным и привлекательным мог бы быть туристический объект!

    • Исходя из написанной вами белиберды, дорогой друг, я даже знаю, кто может стать антропоморфным воплощением «витебской бестолковщины»… А уж скульпторы, не сомневайтесь, обессмертят этот образ в веках!!!

    • В том то и дело, что историки, краеведы, археологи, экскурсоводы, с кем мне лично приходилось беседовать, однозначно высказывались, что уже если ставить памятник легендарной основательнице Витебска, то только возле воды. Либо там, где был установлен Александр Невский с семьей, либо у подножия Успенки. Кстати, судя по всему, это место очень нравится жителям города — по выходным в хорошую погоду там всегда много семей с детьми.

    • Ну, што можна сказаць ў гэтай сытуацыі? На якой мове вы думаеце — такая ў вас і сьвядомасьць. Прыёмнаму сыну хана Батыя, кроўнаму брату сына Батыя Сартаку, які з дапамогай татарскай конніцы выгнаў роднага брата Андрэя з Масковіі ў швэдзкае выгнаньне, у хрысціянскім Віцебску вялікія віцебскія журналісты і гісторыкі, ва ўгоду глумой уладзе ўжо паставілі. Засталося паставіць помнік балгарскай царыцы Вользе, якая да Пскова само сабой нікага дачыненьня ня мела і да Віцебска не даяжджала, але жаба давіць. Пастаўце Сапегу поінік, Пастаўце Еўфрасіньні, але ж якое дачыненьне яны маюць да «рускага сьвету»? Хаця і Вольга да яго ня мае ніякага дачыненьня, але ж руская гістарыяграфія лічыць, што мае. Трэба «саатвецтваваць»! Гэта персанаж украінскай гісторыі і хай яны ім цешацца . У нас жа сваіх цераз край. У Аляксандра Неўскага, да прыкладу, рукі па самаю макаўку ў крыві — а ён сьвяты! Сьвяты, бо не дазволіў, каб Масковія была разам з Рымам. На што пагаджаўся ягоны брат Андрэй. Песенька простая — паўтарай нанова.

    • Не знаю на какой мове Вы думаете,но писать Вам точно лучше по-русски.

    • А у Вас, Сяржук, в голове каша! Уж не Вы ли и петицию сочинили!?

    • Для меня показательно не то, на каком языке человек думает, а то, что он вообще думать способен. Прочитав ваш комментарий, поняла, что некоторым этого не дано.

  3. Так и представляю, как дату смерти княгини Ольги переносят решением горисполкома, например.
    Какую только чушь не напишут!

    • Ага, Витебский облисполком принимает решение о переносе даты смерти киевской княгини Ольги.

  4. Уважаемая Саша! Спасибо за статью! Комментарии историка хлесткие и обстоятельные. Только название слабо соответствует содержанию. Скорее, речь здесь должна идти о стремлении составителей обращения обмануть людей!

    • Уважаемый Слон. Спасибо за Ваш комментарий. К сожалению, в стремлении привлечь внимание и поспособствовать нагнетанию обстановки, не все способны апеллировать историческими фактами.

Добавить комментарий